Kredit: E-International Relation |
The English School adalah istilah yang dicipta pada tahun 1970s
untuk menggambarkan masyarakat antarabangsa adalah objek utama analisis yang
diilhamkan oleh sekumpulan terutamanya penulis British (Jones 1981; Linklater
and Suganami 2006). Antara tokoh-tokoh yang berpengaruh dalam The English School ialah Hedley Bull,
Martin Wight, John Vincent and Adam Watson dalam era antara pertengahan 1960s
dan hujung 1980s. The English School kekal sebagai satu pendekatan yang amat penting terhadap hubungan
antarabangsa walaupun pengaruhnya mungkin lebih banyak di Britain berbanding
masyarakat lain seperti yang diajar dalam hubungan antarabangsa.
First Major Debate merupakan perdebatan yang bersifat ‘substansi’ yang menampilkan perdebatan antara liberalism
dengan realism. Perdebatan antara liberalism dan realism berkisahkan pada
keupayaan dalam menjawab pertanyaan ‘bagaimana mencegah perang dan mencipta perdamaian’. Kemunculan paradigma liberalism adalah selepas
perang dunia pertama iaitu pada 1919s. Manakala paradigma realism muncul selepas kegagalan paradigma
liberalism dalam menjelaskan perilaku agresif negara pada 1930s.
First Major Debate
The First Major Debate atau dikenali sebagai The First Great Debate merupakan perdebatan yang penting dalam
subjek hubungan antarabangsa. The First Major Debate merupakan perdebatan di
antara golongan Realism dan golongan Utopian Liberalism terhadap cara untuk
mengelakkan peperangan dan mewujudkan keamanan selepas Perang Dunia Pertama.
Bagi golongan Realists, peperangan dapat dielakkan apabila wujudnya balance of power. Hal ini demikian kerana power yang dimiliki oleh sesebuah negara akan dapat
menyelaraskan dan menyeimbangkan perbezaan national interests negara-negara lain.
Golongan Realists turut
berpendapat bahawa power memainkan peranan yang penting dalam memastikan organisasi
antarabangsa, undang-undang antarabangsa dan etika dalam aspek hubungan
antarabangsa beroperasi dan dipatuhi dengan baik. Peperangan dapat dielakkan
dan mewujudkan keamanan apabila wujudnya sesebuah negara yang mempunyai super power agar dapat memberi ganjaran atau hukuman
kepada negara-negara yang melanggar undang-undang antarabangsa atau etika dalam
aspek hubungan antarabangsa yang telah ditetapkan.
Bagi golongan Liberalist pula, peperangan dapat dielakkan melalui
pembentukan institusi atau organisasi yang bertaraf antarabangsa dan mempunyai
negara-negara anggota di serantau dunia. Liberalist memberi pandangan bahawa perlunya mewujudkan
undang-undang antarabangsa dan menekankan etika dan moral dalam aspek hubungan
antarabangsa agar dapat mengelakkan peperangan berlaku dan menjamin keamanan
serantau dunia. Penubuhan Liga Bangsa-bangsa
pada tahun 1920 merupakan satu permulaan bagi golongan Liberalists dalam mengelakkan peperangan. Namun demikian,
kegagalan Liga Bangsa-bangsa dalam menghalangkan berlakunya peperangan seperti
serangan Jepun terhadap Manchuria atau serangan Italy terhadap Ethiopia telan menyebabkan kemunculan idea Realists yang memberi keutamaan kepada peranan power sesebuah negara.
The English School
English School, iaitu gabungan fahaman antara perspektif
realist dan
perspektif liberal tentang power, balance of power, undang-undang antarabangsa, peraturan, norma
dan institusi yang beroperasi pada peringkat antarabangsa. Namun, English School, tidak bersetuju segala perspektif realist
dan liberal, English School adalah bertindak sebagai “via media” antara dua perspektif tersebut.
Antara perspektif realist yang disetujui oleh English School adalah wujudnya keadaan anarki pada politik
antarabangsa, namun anarki adalah situasi di mana berlakunya reformasi global
dalam global politik bukanya keadaan dimana state bersaing untuk pengaruh dan kuasa. Great power juga disetujui oleh tokoh English School bernama Martin Wight bahawa mempunyai peranan yang besar dalam
menguatkan dan melaksanakan international order sekiranya tidak meletakkan kepentingan
terlebih dahulu daripada tanggungjawab mereka seperti negara Amerika Syarikat. Order juga adalah lebih penting daripada justice dan disetujui oleh English School kerana order boleh mengekalkan keamanan seperti
mengelakkan penambahan pemilikan senjata nuklear oleh negara lain manakala justice pula mengatakan setiap state mempunyai hak
yang sama untuk memiliki senjata pemusnah seperti nuklear.
Selain itu, perspektif liberal tentang taraf state adalah sama, dan menikmati supreme authority ke atas semua subjek disetujui oleh pandangan
English
School bahawa setiap state
boleh menikamti manfaat society sama ada dalam domestik atau antarabangsa tanpa menyerahkan kuasa
kedaulatan mereka kepada pihak berkuasa yang lebih tinggi. Pandangan tentang human rights adalah penting juga disetuju oleh John Vincent melalui bukunya Human Rights and
International Relations (1986), bahawa hak setiap individu untuk bebas dari kelaparan adalah
hak manusia yang patut disetujui oleh state walaupun mempunyai ideologi yang berbeza.
Maka, English School akan selalunya mempunyai dua pihak perspektif
kerana kedua-dua perspektif saling bergantung seperti sekiranya ingin meluaskan
perlindungan terhadap hak manusia sememangnya tidak boleh bertindak tanpa
kewujudan international order.
The English School dan First Major Debate
The English School telah bermula setelah
andaian realist berkenaan dengan sistem antarabangsa yang membentuk interaksi
antara dua state atau lebih dalam satu masa. The English School menekankan
yang kuasa politik dan meletakkan anarki antarabangsa di pusat teori hubungan
antarabangsa. Sarjana The English School telah mengambil kelebihan yang
ada dalam realist dan liberalist untuk diserapkan dalam teori ini bagi
memantapkan lagi keberkesanan teori ini. First Major Debate merupakan
kajian terhadap realist dan liberalist manakala The English School
merupakan lanjutan daripada First Major Debate. Keadaan ini dapat
dilihat bagaimana teori The English School telah menggabungkan pandangan
positif daripada realism dan liberalism until dijadikan asas kepada teori The
English School itu sendiri.
Kredit: Robert's Fool |
English School merupakan salah satu
teori yang terdapat dalam kajian hubungan antarabangsa yang mana merupakan
hasil daripada analisis First Major Debate. Teori English School
telah menggabungkan kesemua pandangan positif dari teori Liberalism dan
Realism. Perspektif teori ini berada di antara teori realism dan liberalism.
Teori ini berusaha merungkai pandangan-pandangan positif daripada kedua teori
ini dan membuat teorinya sendiri. English School mendapati bahawa teori
Realist benar dalan pentingnya kuasa dan juga kepentingan state yang
mana state yang mempunyai kuasa dapat mempertahankan dan menguatkan
kepentingan negara mereka.
Melalui teori Liberalism, English School bersetuju bahawa
kuasa dan balance of power begitu penting dalam sistem anarki. Sistem
antarabangsa tetap wujud walaupun sistem anarki mengungguli pada ketika itu.
Hal ini berlaku disebabkan state khuatir tentang konflik yang
menyebabkan mereka patuh kepada undang-undang yang ditetapkan untuk mewujudkan
keamanan.
Perdebatan ini melibatkan dua perspektif iaitu
realist dan utopian liberalism tentang bagaimana untuk mengelak daripada
berlakunya peperangan khususnya selepas Perang Dunia Pertama. The English School pula muncul pada sekitar tahun 1970an juga
dijadikan antara satu pendekatan yang penting dalam melihat hubungan
antarabangsa. English School merupakan satu gabungan yang dibentuk antara dua perspektif iaitu
realist dan liberalist. The English School adalah satu pendekatan di
mana kuasa dan undang-undang penting dalam world of sovereign
state. English School juga boleh dilihat sebagai lanjutan daripada
perdebatan pertama dalam hubungan antarabangsa iaitu The First Major
Debate. Hal ini kerana English School menilai dan mengambil idea-idea daripada
realist dan liberalist yang menurutnya sesuai dengan keadaan waktu itu.
RUJUKAN
Agus Subagyo. “The Great Debate” Dalam Hubungan
Internasional, (n.d.). http://e-journal.kopertis4.or.id/file.php?file=karyailmiah&id=791 diakses pada 20 November 2015.
Baylis. John., Smith. Steve., Owens. Patricia.
2008.
The Globalization of World
Politics. New York: United States. Oxford New York.
Burchill Scott. 2005. The English School: Theories of
International Relations. Third Edition: Chapter 4. New York: Parlgrave Macmillan.
Buzan, Barry. 2004. From International To World
Society? English School Theory and The Social
Structure of Globalization. Cambridge: Cambridge University.
Chris Brown. 2005. Understanding International
Relation. Basingstoke: Palsgrave Macmillan.
Linklater, A. 2005.
The English School:
Theories of
International Relations. 3(4). New York: Parlgrave
Macmillan.
Paul
R. Viotti & Mark V. Kauppi.
2012. International Relations Theory: Fifth Edition. United State: Pearson.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan