1.0
Menurut Kit Pengenalan Perkhidmatan Awam (2011),
peruntukan mengenai perkhidmatan awam dijelaskan di bawah Fasal 1, Perkara 132,
Perlembagaan Persekutuan seperti berikut:
Bagi maksud-maksud Perlembagaan ini, perkhidmatan awam
ialah:
(i)
Angkatan Tentera;
(ii)
Perkhidmatan Kehakiman Dan Perundangan;
(iii)
Perkhidmatan Awam Am Persekutuan;
(iv)
Pasukan Polis;
(v)
Dimansuhkan;
(vi)
Perkhidmatan Awam Bersama;
(vii)
Perkhidmatan Awam Setiap Satu Negeri; Dan
(viii)
Perkhidmatan Pelajaran.
Dalam konteks tersebut, perkhidmatan awam Persekutuan
meliputi perkhidmatan awam am Persekutuan, perkhidmatan pelajaran, perkhidmatan
kehakiman dan perundangan, perkhidmatan polis dan angkatan tentera, tidak
termasuk perkhidmatan awam negeri. Manakala, perkhidmatan bersama adalah
perkhidmatan di mana pengisian pegawai boleh dibuat oleh Persekutuan tetapi
perjawatannya dipunyai oleh negeri yang berkenaan.
Manakala menurut Profil
Perkhidmatan Awam Malaysia (2017) dari
segi pemakaian, perkhidmatan Badan-badan Berkanun dan Penguasa Tempatan juga
diterima sebagai termasuk dalam istilah Perkhidmatan Awam. Ini adalah
disebabkan dua jenis badan yang berautonomi ini meyerupai Perkhidmatan Awam
dalam pelbagai segi disebabkan ianya menerima pakai prosedur Perkhidmatan Awam
tentang lantikan, terma-terma dan syarat-syarat perkhidmatan, serta sistem
saraan. Di samping itu, anggota-anggotanya juga menerima pencen dan faedah-faedah
persaraan yang serupa dengan anggota Perkhidmatan Awam. (Profil Perkhidmatan
Awam Malaysia, 2017)
Walau bagaimanapun, dengan pelaksanaan konsep
pengasingan di bawah Sistem Saraan Baru yang berkuat kuasa mulai 1 Januari
1993, terdapat beberapa buah agensi awam yang diasingkan daripada dasar dan
prosedur yang seragam tersebut. Agensi-agensi yang menjalankan aktiviti
berbentuk perniagaan dan mempunyai kemampuan kewangan yang kuat, telah
dibenarkan menentukan sendiri dasar dan prosedur dalam hal lantikan, terma dan
syarat perkhidmatan masing-masing.
Oleh itu, kuasa untuk melantik seseorang
pegawai dalam perkhidmatan awam Persekutuan dan penentuan syarat-syarat
perkhidmatan mereka adalah terletak di bawah bidang kuasa Seri Paduka Baginda
Yang di-Pertuan Agong, manakala bagi perkhidmatan awam bagi sesuatu negeri
adalah Raja atau Yang di-Pertua Negeri.
Tambahan pula, peraturan-peraturan mengenai
pelantikan, pengesahan dalam perkhidmatan, kenaikan pangkat, saraan, tatatertib
dan hal-hal berkaitan dengan persaraan bagi pegawai awam Persekutuan terletak
di bawah fungsi Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA). Tertakluk kepada
penerimaan, peraturan-peraturan tersebut diterima pakai oleh
perkhidmatan-perkhidmatan lain.
Bagi perkhidmatan awam negeri, pelantikan
dibuat oleh suruhanjaya perkhidmatan Negeri masing-masing kecuali Perlis, Pulau
Pinang, Melaka dan Negeri Sembilan yang mana pelantikan pegawainya hanya boleh
dilakukan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia. Manakala, bagi
perkhidmatan di peringkat pihak berkuasa berkanun dan pihak berkuasa tempatan,
pelantikan dibuat oleh Pihak Berkuasa Melantik (PBM) masing-masing. (Kit
Pengenalan Perkhidmatan Awam, 2011).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan