Kredit: Berita Harian |
Jentera Pentadbiran Awam
Menurut Kit Pengenalan Perkhidmatan Awam (2011),
Perkhidmatan awam merangkumi jentera pentadbiran di peringkat Persekutuan dan
Negeri. Ini kerana sektor awam memainkan
pelbagai peranan yang unik seperti pemudah cara, penetap rentak, pembangun
sosio-ekonomi dan sebagainya (Mahathir, 1994, Muhammad, 1996). Di peringkat
Persekutuan, jentera pentadbiran terdiri daripada kementerian dan jabatan serta
pihak berkuasa berkanun yang dibahagikan kepada status sebagai agensi pusat,
agensi teras dan agensi pelaksana mengikut skop fungsi dan tanggungjawab yang
ditetapkan. Manakala, bagi peringkat
negeri pula, jentera pentadbiran adalah terdiri daripada Pejabat Setiausaha
Kerajaan, jabatan-jabatan, pihak berkuasa berkanun dan pihak berkuasa
tempatan.
Agensi Pusat
Agensi pusat
merupakan agensi di peringkat Persekutuan yang bertanggungjawab menggubal dasar
kewangan dan ekonomi negara serta pengurusan sumber manusia sektor awam. Selain
itu, agensi ini bertanggungjawab untuk memantau dan mengawal selia pelaksanaan
dasar-dasar awam yang berkaitan. Agensi pusat tersebut adalah:
i)
Jabatan
Perkhidmatan Awam (JPA)
Ditubuhkan pada 22 Ogos 1934, Jabatan Perkhidmatan
Awam atau singkatnya JPA adalah berperanan dalam pengurusan dan pembangunan
sumber manusia sektor awam meliputi menggubal dasar pembangunan organisasi dan
perkhidmatan; kerjaya dan latihan; saraan dan perhubungan pekerja majikan;
pengurusan maklumat sumber manusia; perkhidmatan kaunseling dan pengurusan
faedah persaraan.
ii)
Perbendaharaan
Malaysia
Ditubuhkan pada tahun 1957, Perbendaharaan Malaysia
berperanan mengurus Kumpulan Wang Yang Disatukan serta menyelia, mengawal dan
menentukan semua perkara yang berhubung dengan kewangan negara. Selain
bertanggungjawab menguruskan dana awam, Perbendaharaan Malaysia berperanan
dalam mewujudkan infrastruktur kewangan serta ekonomi yang cekap dan berkesan
bagi memastikan pertumbuhan ekonomi negara mapan dan seimbang. Perbendaharaan
Malaysia juga berperanan merancang dan melaksanakan dasar-dasar kewangan dan
belanjawan negara, antaranya menggubal dan melaksanakan dasar fiskal kewangan
dan ekonomi; menyediakan belanjawan tahunan negara; mendapatkan pinjaman bagi
pihak kerajaan dan memberi pinjaman kepada agensi-agensi kerajaan dan sektor
swasta serta memantau pengurusan kewangan dan perolehan agensi kerajaan.
iii)
Unit
Perancangan Ekonomi (EPU)
Ditubuhkan pada tahun 1961, EPU berperanan merancang
ekonomi dan pembangunan sosial negara. Cabaran bagi EPU adalah memastikan aspirasi negara dapat dicapai
menjelang 2020 melalui usaha meningkatkan ekonomi dalam rantaian nilai lebih
tinggi; meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta 'minda
kelas pertama'; menangani masalah ketidaksamaan sosio-ekonomi secara membina
dan produktif; meningkatkan tahap dan kemapanan kualiti hidup dan
memperkukuhkan lagi keupayaan institusi
pelaksanaan negara.
iv)
Unit Permodenan
Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU)
Ditubuhkan pada 25 Mei 1977, MAMPU berperanan sebagai
agen perubahan atau pembaharuan dalam aspek pentadbiran dan pengurusan
kerajaan. Matlamat MAMPU adalah meningkatkan lagi kualiti, kecekapan dan
keberkesanan sistem pentadbiran awam dan penyampaian perkhidmatan awam kepada
pemegang saham dan pelanggan.
v)
Unit
Penyelarasan Pelaksanaan (ICU)
Peranan penyelarasan dan pelaksanaan bermula pada
tahun 1969 melalui Pejabat Kemajuan Negeri (PKN) yang diletakkan di bawah
Kementerian Pembangunan Negara dan Luar Bandar (KPNLB). Hasil daripada idea Perdana Menteri Malaysia
yang Ke-2, ICU ditubuhkan pada tahun 1971, dan fungsinya dari semasa ke semasa
diperluaskan khususnya dalam urusan pemantauan dan pelaksanaan projek-projek
awam. ICU kini diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri.
Agensi Teras
Agensi teras
merupakan agensi kerajaan di peringkat persekutuan yang dikenali sebagai
kementerian. Kementerian diwujudkan
dengan fungsi sektoral yang bertanggungjawab menggubal dasar sektoral,
merancang, melaksana, memantau dan menilai program-program di bawah pentadbiran
seorang Menteri mengikut bidang kuasa dan fungsi sektoral yang ditetapkan.
i)
Agensi
Pelaksana Dibawah Kementerian
Menerusi kementerian, telah diperuntukkan
agensi-agensi pelaksana iaitu jabatan-jabatan dan pihak berkuasa berkanun
Persekutuan untuk melaksanakan dasar-dasar dan program-program sektoral secara
spesifik. Contoh agensi-agensi pelaksana mengikut kementerian adalah seperti
berikut:
Bil.
|
Agensi Teras
|
Agensi
Pelaksana
|
1.
|
Kementerian
Dalam Negeri
|
- Jabatan Pendaftaran Negara
- Jabatan Imigresen Malaysia
|
2.
|
Kementerian
Kewangan
|
- Jabatan
Akauntan Malaysia
- Jabatan
Kastam Diraja Malaysia
|
3.
|
Kementerian
Kerja Raya
|
- Jabatan
Kerja Raya
- Lembaga
Lebuhraya Malaysia
|
4.
|
Kementerian
Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
|
- Jabatan
Pembangunan Wanita
- Jabatan
Kebajikan Masyarakat
-Lembaga
Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara.
|
ii)
Pihak Berkuasa
Berkanun
Pihak Berkuasa Berkanun merupakan agensi pelaksana
yang ditubuhkan mengikut peruntukan suatu Akta Tubuh yang diluluskan di
peringkat Parlimen. Pihak berkuasa berkanun boleh juga ditubuhkan di peringkat
negeri dengan Enakmen Tubuhnya yang diluluskan di peringkat Dewan Undangan
Negeri. Penubuhan pihak berkuasa berkanun sama ada di peringkat Persekutuan
atau Negeri adalah bertujuan untuk memberi lebih fleksibiliti serta
meningkatkan kecekapan dan keberkesanan dalam operasinya. Pihak berkuasa
berkanun mendapat sumber kuasa berdasarkan peruntukan Akta Tubuh atau Enakmen
Tubuh dan mempunyai sebuah badan pengurusan tersendiri. Contoh pihak berkuasa
berkanun di peringkat Persekutuan ialah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia
(MIDA), Lembaga Getah Malaysia (LGM), Institut Penyelidikan Kemajuan Pertanian
Malaysia (MARDI) dan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS). Antara pihak berkuasa berkanun di peringkat
Negeri ialah Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri dan Perbadanan Kemajuan
Ekonomi Negeri (PKEN).
iii)
Pihak berkuasa
Tempatan
Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) juga dikenali sebagai
kerajaan tempatan merupakan agensi pelaksana dan penguat kuasa dasar-dasar
kerajaan di peringkat daerah atau kawasan yang ditetapkan oleh undang-undang
tubuhnya. Contoh PBT adalah Majlis Bandaraya Shah Alam, Majlis Perbandaran
Pulau Pinang dan Majlis Daerah Tanjong Malim. PBT terletak di bawah bidang
kuasa Kerajaan Negeri seperti yang ditetapkan di bawah butiran 4 Senarai Kedua,
Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.
Walau bagaimanapun, Perkara 76(4) Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa
kepada Parlimen untuk menentukan keseragaman undang-undang dan dasar mengenai
kerajaan tempatan. Perkara 95A
Perlembagaan Persekutuan juga memperuntukkan penubuhan Majlis Negara bagi
Kerajaan Tempatan (MNKT) selaku badan tertinggi yang menggubal dasar dan
undang-undang untuk dilaksanakan di peringkat PBT.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan