4.6.20

Evolusi Peranan Perkhidmatan Awam di Malaysia


Kredit: Berita Harian








Menurut Jabatan Perkhidmatan Awam (2017), perkhidmatan awam di Malaysia juga telah melalui perjalanan transformasi di setiap era sejarah negara sesuai dengan evolusi peranan perkhidmatan awam dalam pembangunan negara sejak zaman awal kemerdekaan. 

          Pada tahun 1950-an, perkhidmatan awam yang berperanan sebagai penyedia perkhidmatan asas, pemungut cukai, pembuat dan penguat kuasa undang-undang telah berubah kepada pentadbir pembangunan pada tahun 1960-an dan 1970-an. Pada tahun 1980-an dan 1990-an, peranan perkhidmatan awam berganjak kepada satu tahap lagi iaitu sebagai pemudah cara (facilitator) bagi urusan sektor swasta dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO). 

Kerajaan juga bertindak sebagai pacesetter yang meneroka bidang baharu yang bertujuan untuk menjamin kesinambungan pembangunan negara. Disebabkan oleh masalah dana dan persaingan dalam permintaan terhadap   sumber (Arawati et al., 2007; Gowan et al., 2001; Williams, 1998), agensi awam perlu saling bekerjasama dan melengkapi sesama mereka dan pada masa yang sama, bersaing sesama mereka (Rowley, 1998) khususnya bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan.

 Walaupun mereka mempunyai pelbagai kumpulan pelanggan seperti individu, kumpulan berkepentingan, masyarakat, agensi kerajaan, ahli politik dan pembekal bagi pelbagai jenis perkhidmatan yang disediakan, pelanggan akhir masih merupakan masyarakat awam atau orang ramai yang harus diberi perhatian oleh pejawat awam (Broussine & Wakefield, 1997).

Bermula pada tahun 2000, peranan perkhidmatan awam berkembang lagi dengan memberi fokus kepada pekerja berilmu pengetahuan dan berkemahiran tinggi. Kini, perkhidmatan awam bertindak sebagai strategic integrator yang mengatur kepentingan berbeza di antara pengguna, sektor swasta dan NGO. 

Selain itu, perkhidmatan awam juga bertindak sebagai pemudah cara dan perunding cara (negotiator) bagi organisasi tempatan dan antarabangsa untuk memastikan Perkhidmatan Awam Malaysia setanding di peringkat global. Senario yang berlaku ini menunjukkan perkhidmatan awam sentiasa melakukan perubahan bagi menghadapi cabaran luaran mahupun dalaman. 

Fenomena luaran seperti globalisasi telah menyebabkan negara-negara di dunia berhadapan dengan cabaran baharu seperti ekonomi terbuka, tahap daya saing yang kompetitif, kepesatan kemajuan sains dan teknologi serta persaingan bagi mendapatkan bakat terbaik. Sebagai jentera kerajaan, perkhidmatan awam perlu menggalas tanggungjawab yang amat besar untuk mengharungi cabaran ini.

Sementara itu, perkhidmatan awam juga menghadapi cabaran dalaman seperti kerenah birokrasi, pemusatan kuasa, struktur organisasi bersifat hierarki, penjawat awam yang selesa dengan keadaan semasa dan kurang responsif. Tembok silo yang wujud di antara dan di dalam organisasi juga dilihat sebagai satu halangan untuk menyediakan system penyampaian perkhidmatan yang terbaik. Berdasarkan kepada  perkembangan yang berlaku ini, perkhidmatan awam tidak mempunyai pilihan selain    daripada melakukan perubahan. 

Oleh itu, Perkhidmatan awam negara Malaysia telah    mengambil beberapa usaha dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan. Antara  organisasi  awam  yang  telah  mengambil  usaha  ini  adalah  seperti  Institut Pentadbiran  Awam  Negara  (INTAN),  Unit  Pemodenan  Tadbiran  dan  Perancangan  Pengurusan Malaysia  (MAMPU),  Perbadanan  Produktiviti Negara  (NPC)  dan  BPA  (Dauth,  1996;  Zaiton, Goon, & Wan Hajrah, 1995).

Kualiti perkhidmatan merupakan salah satu daripada dimensi prestasi sektor awam, selain daripada keberkesanan, pertumbuhan kewangan dan kepuasan pelanggan. Ia merupakan hasil daripada kecekapan penyampaian perkhidmatan yang dilakukan oleh penjawat awam. Kualiti dilihat sebagai penting dalam sektor awam pada akhir tahun 1990-an (Wisniewski dan Donnelly, 1996) yang mana dikaitkan dengan pembangunan masyarakat.

 Sektor awam juga tidak lepas  daripada  menghadapi  tekanan untuk mempertingkatkan perkhidmatan pelanggan secara berterusan  (Donnelly, Wisniewski, Dalrymple dan Curry, 1995) yang disebabkan  oleh  dasar  pengurusan baru yang memerlukan organisasi awam bersaing sesama mereka.

Seiring dengan itu, piagam pelanggan dipamerkan di setiap kaunter agensi  sektor awam kerana ia merupakan kontrak formal diantara penyedia perkhidmatan awam dengan  pelanggan mereka. Piagam pelanggan ini mengandungi kenyataan  awam  mengenai piawai perkhidmatan yang membolehkan perkhidmatan organisasi awam   dinilai oleh pelanggan. 

Sektor awam memerlukan  maklum  balas  daripada  pelanggan  bagi mengetahui sama ada prestasi mereka menepati  tuntutan  pelanggan  seperti  mana  termaktub dalam piagam atau tidak dan juga untuk mengenal pasti terdapatnya sebarang peningkatan dalam prestasi (Rowley, 1998)   




- Mr. Lolento 

Rujukan:


Abd. Rahim Abd Rashid (2006). Agenda Perubahan Pengurusan Sumber Manusia dan Kerjaya. Selangor: Utusan Publication Distributor Sdn. Bhd.

Ahmad Sarji, A. H. (1991). Perkhidmatan Awam Yang Berkualiti: Towards Quality Public Service, Kuala Lumpur: Institut Tadbiran Awam Negara.

Armstrong, M. (1999). Human Resource Management Practice, 7th Edition, London: Kogan Page.

Edwards, P. & Wright, M. (2001). High involvement work systems and performance outcomes: the strength of variable, contingent and context bound relationships. International Journal of Human Resource Management. 12 (4), pp. 568-585.

Gaster, L., (1996). Quality services in local government: a bottom-up approach. The Journal of Management Development. 15 (2), 80.

Jabatan Perkhidmatan Awam JPA (2017). Transformasi Perkhidmatan Awam, Menjiwai Transformasi Mengkhidmati Rakyat. Dalam:  https://docs.jpa.gov.my/docs/flipbook/Transformasi_PA/files/assets/common/downloads/final_booklet_BTPA.pdf Diakses pada: 12 Julai 2019 

Profil Perkhidmatan Awam Malaysia (2017). Dalam https://docs.jpa.gov.my/docs/pilmu/ProfilAwam.pdf  Diakses 12 Julai 2019 

Sharifah Hayaati Syed Ismail al-Qudsy, Asmak Ab. Rahman, Mohd Izani bin Mohd Zain (2009). Pengukuhan Nilai Dan Profesionalisme Di Kalangan Penjawat Awam Ke Arah Efektif Governan Di Malaysia. Diakses pada 12 Julai 2019 

Kit Perkhidmatan Awam (2011). Panduan Kepada Pegawai Awam. Diakses pada 12 Julai 2019



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa jadi dengan Eropah ketika Black Plague?

    Pengenalan Eropah sebelum memasuki pertengahan abad ke-14 hanya diserang oleh penyakit-penyakit biasa yang tidak memudaratkan penduduk d...