Kredit: Freepik |
Malaysia merupakan
sebuah negara mempunyai kepelbagaian budaya disebabkan kemajmukan
masyarakatnya. Namun begitu, dalam era globalisasi dan kemajuan dunia ini,
masyarakat Malaysia mudah terdedah dengan gejala barat yang kadangkalanya jauh
terpesong daripada pegangan agama dan fitrah kejadian manusia iaitu gejala
LGBT.
Apakah LGBT?
Ia merupakan gejala
songsang daripada fitrah kejadian manusia dan norma masyarakat ketimuran iaitu
lesbian, biseksual, gay dan transgender. Sejarah LGBT dalam gerakan feminism
bermula dengan Mary Wollstonecraft (1759-1797) iaitu seorang berbangsa Yahudi
yang merupakan antara pelopor feminisme yang dilahirkan di Kota London.
Pada asalnya feminisme hanya memperjuangkan hak-hak wanita dari segi politik,
ekonomi dan sosial. Kemudiannya diteruskan oleh Betty Frieden (1921-2006)
seorang Yahudi yang dilahirkan di Illinois, Amerika Syarikat merupakan presiden
pertama Pertubuhan Wanita Kebangsaan (National Organization for Woman). Beliau
juga merupakan pejuang lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dan
pelopor Gerakan Androgini ataupun Kesamaratan Gender.
Gerakan feminisme muncul dari hakikat masyarakat Barat yang memandang rendah
terhadap kedudukan wanita (Muhammad Ariffin, 2012). Melalui satu kajian
menunjukkan gerakan feminisme meluaskan lagi konsep kesetaraan gender kepada
kelamin (sex) yang merujuk kepada anatomi dan biologi dan juga gender yang
merujuk kepada dipengaruhi oleh sosial, budaya, agama dan hukum (Rafidah Hanim
Mokhtar, 2015).
LGBT di Malaysia
Di Malaysia,
kumpulan-kumpulan ini telah mengunakan gerakan feminisme dan disokong oleh
golongan liberalisme bagi menuntut hak mereka diiktiraf oleh masyarakat dunia
termasuklah di Malaysia. Sejak akhir-akhir ini, golongan dengan bendera simbol
warna pelangi ini telah bertindak agresif dengan mengadakan himpunan dan
perarakan yang disokong oleh golongan politik, individu berpengaruh seperti peguam,
aktivis, dan terdapat lebih daripada 40 buah NGO yang menyokong LGBT di
Malaysia.
LGBT telah mula masuk ke dalam sosio masyarakat Malaysia sejak sekian
lama, sehingga tertubuhnya pelbagai pertubuhan dan organisasi yang menyokong
mereka secara tersusun dan terancang (Mahfuzah, 2015). Gerakan ini telah
memanipulasi Hak Asasi Manusia (HAM) untuk mempertahan dan membenarkan
perbuatan mereka. Tindakan gerakan ini secara umumnya telah menghina kesucian
agama Islam sebagai agama rasmi di Malaysia dan perundangan Malaysia, malah
secara tidak langsung telah menggugat ketenteraman awam dan keamanan beragama
dalam negara ini (Norehan, 2012: 176).
Selain itu, golongan ini tanpa segan silu
walaupun ditentang hebat oleh masyarakat, mereka tidak berputus asa dalam
perjuangan agenda mereka dengan mengadakan program dan festival untuk
mempromosikan aktiviti songsang ini atas nama hak asasi manusia. Pada tahun
2013, mereka telah mengadakan festival yang dinamakan Pink Dot Penang telah
dianjurkan bagi meraikan golongan LGBT.
Ia telah dijalankan secara
besar-besaran dengan tujuan menyeru persamaan hak bagi komuniti LGBT supaya
hubungan sesama jenis tidak dianggap sesuatu yang negatif. Seterusnya, pada tahun
2018, George Town Festival telah dianjurkan pada bulan Ogos hingga September
2018. Festival ini bertujuan untuk meraikan kebudayaan dan warisan George Town,
Pulau Pinang sempena kemerdekaan ke 61(Siti Hajar Jamal, 2018).
Golongan
LGBT mempunyai tujuh agenda utama dalam perjuang mereka, iaitu tiada
diskriminasi dalam sukan, hak kebebasan untuk berkahwin sejenis dan tukar
jantina, tiada diskriminasi di tempat kerja, ketiadaan tandas awam terbuka di tempat
awam, LGBT tidak perlu dipulihkan, kemudahan perumahan, dan kemudahan mengambil
anak angkat.
Di Malaysia, LGBT juga berselindung dalam gerakan-gerakan atau
perhimpunan aman seperti Bersih 4.0 dengan mengibarkan bendera pelangi. Menurut
aktivis LGBT, Chong Yee Shan bahawa mereka juga mahu semua orang pada
perhimpunan ini sedar bahawa komuniti LGBT ada di sini seperti kamu dan bersama
kamu (Victoria Brown, 30 Ogos 2015).
Kewujudan fenomena ini mencetuskan
kontroversi terutamanya apabila ia benar-benar menyimpang daripada ajaran agama
Islam yang sebenar di mana Malaysia merupakan salah sebuah negara yang
berpegang kepada ajaran Islam sebagai agama rasmi (Suhaya, 2013: 113). LGBT
dari sudut perspektif Islam merupakan satu yang dilaknat dan dicegah. Tingkah
laku songsang ini telah dirakam di dalam Al-Quran di zaman Nabi Luth AS iaitu
kaum Sadom yang melakukan hubungan sejenis. Ayat dibawah menunjukkan larangan
Allah S.W.T kepada hambanya dalam melakukan hubungan sejenis.
وَلُوطًا إِذْ
قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ
الْعَالَمِينَ ﴿٨٠﴾ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاءِ
ۚ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ ﴿٨١﴾ وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن
قَالُوا أَخْرِجُوهُم مِّن قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ ﴿٨٢﴾ فَأَنجَيْنَاهُ
وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ ﴿٨٣﴾ وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم
مَّطَرًا ۖ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ
Maksudnya:
Dan Nabi Lut juga (Kami utuskan). Ingatlah ketika ia berkata kepada kaumnya:
"Patutkah kamu melakukan perbuatan yang keji, yang tidak pernah dilakukan
oleh seorang pun dari penduduk alam ini sebelum kamu? "Sesungguhnya kamu
mendatangi lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat kamu dengan meninggalkan perempuan,
bahkan kamu ini adalah kaum yang melampaui batas". Dan tidak ada jawab
dari kaumnya selain daripada berkata: "Usirlah mereka (Nabi Lut dan
pengikut-pengikutnya yang taat) dari bandar kamu ini, sesungguhnya mereka
adalah orang-orang yang (mendakwa) mensucikan diri". Maka Kami selamatkan
dia dan keluarganya (serta pengikut-pengikutnya) melainkan isterinya, adalah ia
dari orang-orang yang dibinasakan. Dan Kami telah menghujani mereka dengan
hujan (batu yang membinasakan). Oleh itu, lihatlah, bagaimana akibat orang-orang
yang melakukan kesalahan.
Surah
al-A'raf (80-84)
Kita juga akan melihat dari pandangan
agama lain mengenai LGBT. Dalam bahagian Leviticus 18-20, telah disebut
berulangkali mengenai larangan mendatangi sesama sejenis seperti mendatangi
isteri. Menurut Al-Kitab dalam Perjanjian Lama mengenai larangan melakukan
hubungan sejenis jelas menunjutkan bahawa ianya telah dicegah sama seperti
Agama Islam (Puji Astuti, 27 May 2019). Lihat ayat berikut menurut al-kitab:
"Janganlah engkau tidur dengan
laki-laki secara orang bersetubuh dengan perempuan, karena itu suatu
kekejian."
Imamat 18:22
Selain itu dalam kitab Hindu dan
Buddha agak longgar mengenai pendirian larangan LGBT atau hubungan sejenis.
Namun begitu menurut Kitab Manusmrti dalam Agama Hindu mengambarkan hubungan
antara lelaki merupakan sesuatu yang tidak bersifat semulajadi. Selain itu
dalam agama Buddha pula melarang hubungan sejenis namun menurut tokoh Agama
Buddha, Dalai Lama (1997) bahawa merasakan homoseksualiti itu patut dijadikan
normal tetapi beliau menegaskan bahawa penganut Agama Buddha tidak sama sekali
mengiktiraf hubungan sejenis (Namri Sidek, 14 Jun 2019).
Daripada pandangan-pandangan agama di
atas, jelas menunjukkan bahawa LGBT dan hubungan sejenis tidak dibenarkan dan
tidak diiktiraf sama sekali dalam mana-mana agama kerana ia merupakan sesuatu
diluar norma masyarakat dan agama.
Seharusnya manusia perlu kembali kepada
fitrah kejadian manusia yang telah dituntut dalam agama. Jika LGBT dikatakan
satu kemajuan, sedarlah bahawa sejarah golongan sejenis atau homoseksual telah
wujud ribuan tahun silam. Itu satu kemajuan? Meninggalkan agama tidak menjamin
anda seorang yang maju.
Kesimpulannya, LGBT merupakan satu pelakuan
yang terkutuk di mata masyarakat, agama dan telah lari daripada fitrah asal
kejadian manusia. Gerakan LGBT yang berselindung dibelakang gerakan feminisme
perlu dikekang daripada terus menjadi barah dalam masyarakat di negara kita.
Semua peringkat masyarakat perlu memainkan peranan bagi memastikan gerakan
golongan ini disekat dan tidak diiktiraf sebagai golongan yang normal dan bebas.
Pihak kerajaan perlu berpendirian tegas dalam mengekang gerakan ini dan
bukannya memberikan hak kebebasan atau menyokong golongan ini.
- Fahmi Amiruddin (Sarjana Sosiologi UMS dan UPSI)
Rujukan
Al-Quran. Surah al’araf ayat 80-84.
Mahfuzah Mohamad. (2015). “Lesbian, Gay,
Biseksual dan Transgender: Perspektif Undangundang Jenayah Syariah,” Jurnal Undang-undang
dan Masyarakat, no.19 29-36.
Muhammad Ariffin bin Ismail. (2012). Gerakan Feminismee,
Persamaan Gender dan pemahaman Agama. Panel Jawatankuasa Pemikir Pejabat Mufti
Wilayah Persekutuan.
Norihan Zakaria. (2012). “Fenomena LGBT Di Malaysia”,
Jurnal ILIM, No 5, 176.
Rafidah Hanim Mokhtar. (2015). Sejarah gerakan
feminismea. Dlm Norbahiah Misran, Norsaleha Mohd Salleh, Zakiah Abd. Rahman dan
Suriani Sudi. 2015. Wanita dan cabaran globalisasi. Putrajaya: Konwanis
Consultansy.
Siti Hajar Jamal. (2018). Memahami Konsep
Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (Lgbt) Dari Konteks Sosial. Prosiding
Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam 2018. Kuala Lumpur:
Universiti Kebangsaan Malaysia.
Namri Sidek. (14 Jun 2019). Homoseksualiti
Daripada Pandangan Agama Selain Islam. https://iluminasi.com/bm/.
Puji
Astuti. (27 May 2019). 8 Ayat Alkitab Yang Menentang LGBT. https://www.jawaban.com/read/article/id/2019/05/27/92/190527135339.
Victoria Brown. (30 Ogos 2015). Aktivis LGBT Sertai
Bersih. MStar. https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2015/08/30/.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan