PENGENALAN
Dari tahap pelajar
sehinggalah ke tahap professor, istilah plagiarisme bukanlah perkara yang
asing. Hal ini kerana, plagiarisme telah menjadi budaya dalam kalangan penuntut
ilmu yang telah mengetepikan prinsip etika dalam melakukan sebarang tugasan berbentuk
tulisan dan bukan tulisan. Tambahan pula, kemudahan dalam mengakses maklumat pada
zaman kini yang serba canggih telah memperluaskan lagi kegiatan salah laku
plagiarisme.
Kredit: Compilatio |
Asal-usul perkataan plagiarisme ialah dari Bahasa Latin iaitu kata
pangkal plagiarus yang bermaksud
penculik (Saunders, 1993).[1]
Kamus Dewan Edisi Keempat pula menyatakan plagiarisme adalah perbuatan yang
mencedok kata-kata, idea, hasil penulisan dan sebagainya daripada orang lain
lalu menggunakannya sebagai karyanya sendiri.[2]
Faktor-faktor
berlakunya plagiat menurut beberapa orang pengkaji ialah apabila tiadanya sikap
kejujuran, hormat-menghormati dan ikhlas dalam melakukan sesuatu tugasan.
Terdapat pelbagai jenis plagiarisme dan telah disenaraikan beberapa daripadanya
dengan contoh. Faktor-faktor mengapa salahlaku akademik ini harus dihindarkan
turut disertakan bagi mengelakkan aktiviti plagiarisme ini terus berleluasa
dalam sebarang bidang ilmu.
JENIS-JENIS PLAGIARISME
Kesalahan plagiarisme yang
popular dan sering diamalkan oleh penuntut ilmu mahupun tenaga pengajar
terbahagi kepada beberapa jenis iaitu plagiarisme penuh, separa/ sebahagian/ paraphrasing, silang bahasa, unwitting, ghost writing dan mosaic / cut and paste.
Plagiarisme penuh
Plagiarisme
penuh merupakan kesalahan akademik yang paling berat di antara jenis-jenisnya. Hal ini kerana, penulis
dengan sengaja mencuri keseluruhan hasil karya orang lain untuk dijadikan
sebagai hasil karyanya sendiri. Melalui cara ini, penulis hanya menggantikan
nama penulis asal dengan nama penulis sendiri. Sedikit perubahan turut dilakukan
terhadap tajuk artikel, abstrak, kata-kata kunci tertentu, sub-tajuk artikel
dan ayat tertentu supaya berbeza dengan artikel asal.
Plagiarisme penuh ke atas
karya Samuel Eliot Morison
Sumber :Internet
Sumber :Internet
Jika diimbas
dengan teliti seperti dalam jadual di atas, dapat diperhatikan idea dan
ayat penulis asal iaitu Samuel Eliot Morison hampir keseluruhannya dicedok atau
diplagiat oleh James Mackay. Perbandingan ini menunjukkan bahawa idea, kata-kata,
susunan ayat Mackay bukan dari hasil pemikirannya sendiri.[3] Malah,
beliau juga tidak meletakkan nota kaki dan rujukan sebagai kredit terhadap
Morison.
Plagiarisme separa/ sebahagian/ paraphrasing
Bagi jenis
plagiarisme separa, penulis hanya mencuri atau mencedok sebahagian hasil karya
orang lain untuk ditambahkan ke dalam hasil karya sendiri. Pengamal plagiarisme
separa mengambil frasa, pernyataan, landasan teori, sampel, kaedah analisis,
perbincangan, dan kesimpulan tertentu daripada hasil karya orang lain tanpa menyebut
dari manakah sumber rujukan asal.[4]
Perbandingan plagiarisme separa dengan bukan plagiarisme
Berdasarkan jadual di atas, di bahagian parafrasa plagiarisme, pelajar hanya menyalin kata-kata dan merumuskan idea-idea utama penulis asal. Penulis asal juga tidak dikreditkan dan diletakkan ke dalam rujukan bibliografi. Pembaca tidak akan menyedari bahawa idea ini berasal daripada sumber yang lain kerana idea pelajar tersebut kelihatan seolah-olah seperti ideanya sendiri. Bagi bahagian bukan plagiarisme pula ialah contoh ini telah diolah semula dengan betul kerana penulis asal telah dinamakan pada awal petikan ini. Rujukan penuh bagi petikan juga disertakan.[5]
Plagiarisme silang bahasa
Plagiarisme silang
bahasa bermaksud penulis menterjemahkan bahan penulisan yang berbahasa asing ke
dalam bahasa ibundanya sendiri.[6]
Kemudian, penulis akan menjadikan hasil terjemahan tersebut sebagai hasil
penulisannya tanpa menyebut sumber aslinya.
Unwitting Plagiarism
Unwitting Plagiarism ialah apabila penyunting
mendapati penulis telah dengan tidak sengaja mengambil kerja orang lain tanpa
meletakkan rujukan seperti yang sepatutnya.[7]
Kemungkinan penulis tidak mengetahui peraturan, kod etika ataupun tidak peka. Kesalahan
kali pertama boleh dimaafkan kerana plagiarisme jenis ini sering berlaku semasa
awal penulisan ilmiah yang dilakukan oleh pelajar tahun pertama yang masih
belum mahir dalam garis panduan dan format penulisan akademik.[8]
Pensyarah mahupun tutor yang menyedari kesalahan seperti ini akan
mempertimbangkan kesalahan tersebut dengan menegur pelajar tersebut bagi
mengelakkan kecurangan akademik.
Plagiarisme jenis ghost writing
Ghost writing ialah perbuatan meniru hasil kerja
penulis lain tanpa kebenaran dan menyatakan hasil kerja tersebut adalah hasil
kerja aslinya. Selain itu, ghost writing
mencuri atau mengambil sebarang bentuk penulisan yang tidak diterbitkan
daripada laman web.[9]
Mereka juga menyuruh dan mengupah orang lain menulis bagi pihak mereka dan kemudiannya
mempamerkan penulisan tersebut sebagai hasil tulisannya sendiri.
Plagiarisme jenis mosaic / cut and paste
Menurut Lars
R. Jones, mosaic atau cut and paste plagiarism ialah perbuatan yang sukar dan rumit untuk
dikenalpasti dari mana sumber yang diplagiatnya. Hal ini demikian kerana pelajar
atau penulis sengaja mencantumkan ayat-ayat, frasa, idea dan sebagainya yang
merupakan milik penulis asal dari dua atau lebih web yang berbeza dalam
penulisannya. Rujukan palsu juga dilakukan bagi menyembunyikan sumber-sumber
yang diplagiatnya.[10]
[1] Saunders,
E. J. 1993, Confronting Academic Dishonesty, Journal of Social Work Education, 29(2): hlm. 224-31.
[2] Kamus
Dewan Edisi Keempat, Dlm. http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=plagiat, Diakses
pada 2 April 2016.
[3]
Elizabeth Shown Mills, Quick Lessons 15:
Plagiarism-Five ”Copy Wrongs” of Historical Writing, Dlm. https://www.evidenceexplained.com/content/quicklesson1plagiarismfive-copywrongs-historical-writing,
Diakses pada 3 April 2016.
[4] Paraphrasing Plagiarisme, Dlm.
https://www.indiana.edu/~istd/example1paraphrasing.html, Diakses pada 3 April
2016.
[5] Ibid.
[6] Picorari
D, 2001, Academic Writing and Plagiarism,
London: Continuum International Publishing Group, hlm. 11.
[7] Rowland,
1998, A Guide to Learning Independently,
Melbourne: Addison Wesley Logman, hlm. 57.
[8] Ibid.
[9] Ibid., hlm. 63.
[10] Lars R. Jones, Ph.D. 2011, Academic Integrity & Academic
Dishonesty: A Handbook About Cheating & Plagiarism Revised & Expanded
Edition, Melbourne: Florida Institute of Technology, hlm. 12.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan